logo_gimnazjum_sianow

Wyjazd gimnazjalistów do Warszawy

drukujdrukuj
15-06-2017

WYCIECZKA DO WARSZAWY W RAMACH PROJEKTU TOWARZYSTWA PRZYJACIÓŁ ZIEMI SIANOWSKIEJ: „ PATRIOTYZM DNIA DZISIEJSZEGO – JAKO WYRAZ PAMIĘCI I TOŻSAMOŚCI HISTORYCZNEJ MIESZKAŃCÓW GMINY SIANÓW

Tegoroczny Dzień Matki część uczniów Gimnazjum Gminnego w Sianowie spędziła nieco inaczej, niż zwykle. 26 Maja 2017 r. 49 osób, które mogą pochwalić się najlepszymi ocenami z historii i wiedzy o społeczeństwie, udało się na wycieczkę do stolicy. Nasza przygoda rozpoczęła się już o 4 rano, a po sześciogodzinnej podróży dotarliśmy na miejsce.

Pierwszym punktem naszego wyjazdu był godzinny odpoczynek w centrum handlowym Złote Tarasy, gdzie posililiśmy się i zebraliśmy siły do dalszego zwiedzania. Następnie udaliśmy się do jednego z ważniejszych miejsc w Warszawie, jakim jest Muzeum Powstania Warszawskiego. Jest ono hołdem Polaków, dla tych wszystkich, którzy walczyli i ginęli za wolną Warszawę w 1944 r. Przy wejściu powitała nas sentencja autorstwa Jana Jankowskiego: „Chcieliśmy być wolni i wolność sobie zawdzięczać”, która podkreśliła podniosły charakter tego miejsca. Ze szczegółami organizacji i przebiegu powstania zapoznał nas przewodnik.

Opowiedział wiele interesujących historii. Szczególnie zapadły nam w pamięć losy kobiety, która wśród sterty podręczników, słowników trzymała w torbie książkę „ Kamienie na szaniec”. Podczas rewizji gestapowiec wyjął z niej tylko „Słownik języka niemieckiego”, co uchroniło kobietę przed śmiercią. Oprócz tego obejrzeliśmy tysiące zdjęć z walk, mogliśmy dotknąć broń, którą wówczas walczono, zobaczyć ubrania walczących, a nawet przejść się repliką kanałów, którymi poruszali się powstańcy.

Jednak szczególnie wzruszające były zakrwawione koszulki walczących dzieci. Ich widok w drastyczny i przygnębiający sposób zwrócił naszą uwagę na okrucieństwo wojny. Pamiątką przywiezioną z muzeum są kartki z kalendarza powstania, które zbieraliśmy zaciekle, oraz albumy zakupione w sklepiku.

Kolejnym etapem naszej eskapady było zwiedzanie Stadionu Narodowego. Dostaliśmy się tam, ku naszej wielkiej uciesze, metrem. Na stadionie, który robi niepowtarzalne wrażenie, poczuliśmy się jak prawdziwi kibice…szkoda tylko, ze akurat nie był rozgrywany żaden mecz międzynarodowyL

Po kolacji przeszliśmy tętniącą życiem Starówką aż do Multimedialnego Parku Fontann, gdzie obejrzeliśmy wspaniały pokaz świateł i dźwięków. Po widowisku zmęczeni wrażeniami i wycieńczeni całym dniem przybyliśmy do hostelu.

Dzień drugi minął nam wśród dworskich klimatów, gdyż odwiedziliśmy Łazienki Królewskie. Dzięki przewodnikom poznaliśmy bliżej historię Stanisława Augusta Poniatowskiego. Zwiedziliśmy tam Pałac na Wyspie, Starą Oranżerię i Biały Domek. Łazienki to magiczne i niezwykłe ogrody, które koniecznie trzeba zobaczyć.  Z pięknego zespołu pałacowego udaliśmy się pod równie interesujący Pałac Kultury i Nauki. Z tarasu widokowego, na który wjechaliśmy windą, podziwialiśmy panoramę Warszawy. Po zapierających dech w piersiach widokach pojechaliśmy na obiad, a następnie udaliśmy się pod Grób Nieznanego Żołnierza. Wycieczkę zakończyliśmy spacerem po Starówce.

W optymistycznych nastrojach wróciliśmy do Sianowa. Wycieczka do Warszawy była dla nas wspaniałym przeżyciem. Miło spędziliśmy czas ze znajomymi, a poza tym zobaczyliśmy wiele pięknych i ciekawych obiektów historycznych. W ten sposób bez wątpienia poszerzyliśmy swój zasób wiedzy o tych miejscach. Mamy nadzieję, że tego typu wycieczki będą organizowane częściej, by więcej uczniów mogło przekonać się jak piękna jest nasza stolica.

Miłosz Kliewer i Roksana Czerkawska (uczniowie Gimnazjum)